Kim jest doradca inwestycyjny i czy warto skorzystać z jego usług?

Kim jest doradca inwestycyjny i czy warto skorzystać z jego usług?

Zawód ten wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ponieważ klienci powierzają doradcy inwestycyjnemu swoje pieniądze. Nic dziwnego, że do jego wykonywania potrzebna jest wiarygodność i nieposzlakowana opinia. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, w jakiej sytuacji warto skorzystać z usług doradcy inwestycyjnego oraz jakie korzyści płyną z takiej współpracy.

Kto może być doradcą inwestycyjnym?

Podobnie jak doradca podatkowy, tak samo doradca inwestycyjny jest zawodem regulowanym prawnie. Porad w zakresie inwestowania może udzielać osoba, która spełnia następujące warunki:

  1. posiada pełnię praw publicznych i zdolności do czynności prawnych,

  2. jest niekarana za przestępstwo skarbowe, przeciw mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,

  3. zdała trzyetapowy egzamin przed Komisją Nadzoru Finansowego.

Aby zdać egzamin na doradcę inwestycyjnego, trzeba wykazać się szeroką wiedzą z zakresu ekonomii, prawa i finansów. Pierwszy etap składa się ze 110 pytań jednokrotnego wyboru i trwa 5 godzin. Żeby przejść dalej, trzeba uzyskać minimum 135 punktów z 220 możliwych. Rozwiązywanie zadań otwartych podczas drugiego etapu egzaminu również trwa 5 godzin – po godzinie na jedno zadanie. Na tym samym polega etap trzeci, jednak trwa on znacznie krócej, bo 2 godziny i sprawdza znajomość innych zagadnień niż w etapie drugim. W etapie drugim i trzecim wymagane jest uzyskanie minimum 51% punktów. Warto wiedzieć, że nie istnieje coś takiego jak licencja doradcy inwestycyjnego. Licencje wydawane przez instytucje szkoleniowe nie mają żadnego umocowania w prawie.

Czym zajmuje się doradca inwestycyjny?

Specjaliści od inwestowania zatrudniani są najczęściej w bankach, domach maklerskich lub funduszach inwestycyjnych bądź pracują z klientami indywidualnymi. Do zadań doradcy inwestycyjnego należy między innymi:

  • ustalanie najkorzystniejszej strategii lokowania środków przedsiębiorstwa lub osoby fizycznej,

  • pomoc w zbudowaniu dopasowanego do potrzeb portfela aktywów,

  • analiza sytuacji gospodarczej i szukanie rozwiązań pozwalających osiągać zyski,

  • ocena ryzyka inwestycji,

  • pomoc w zabezpieczeniu pieniędzy bądź oszczędności przed postępującą inflacją.

Zasugerowanie klientowi jakichkolwiek działań musi być poprzedzone wnikliwą i szczegółową rozmową dotyczącą wielkości aktywów, jakimi dysponuje klient oraz jego oczekiwań. Dopiero wtedy doradca jest w stanie określić ryzyko, jakie wiąże się z inwestycją oraz prognozować zysk.

Kiedy warto skorzystać z usług doradcy inwestycyjnego?

Przyjmuje się, że z usług doradztwa inwestycyjnego należy korzystać w momencie posiadania minimum 2 milionów złotych aktywów. Działania podejmowane w porozumieniu z doradcą inwestycyjnym są bezpieczne – jest on osobą wykwalifikowaną i posiada szeroką wiedzę na temat rynków finansowych.

Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że doradca finansowy i doradca inwestycyjny to nie jest to samo! Żeby być doradcą finansowym, nie trzeba spełniać żadnych wymagań, może się nim nazwać każdy. Z kolei doradca inwestycyjny to osoba o wiedzy potwierdzonej państwowym egzaminem. Pełna lista doradców inwestycyjnych wraz z numerem i datą wpisu na listę jest umieszczona na stronie Komisji Nadzoru Finansowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.