W jaki sposób może pomóc rzecznik praw konsumenta? Kiedy się do niego zgłosić?

W jaki sposób może pomóc rzecznik praw konsumenta? Kiedy się do niego zgłosić?

Sklep nie chce przyjąć reklamacji bądź utrudnia odstąpienie od umowy? Czy wiesz, co zrobić w takiej sytuacji? A może ktoś wprowadził Cię w błąd lub nie poinformował o dodatkowych opłatach albo wszystkich warunkach umowy? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, kiedy warto zgłosić się po pomoc do rzecznika praw konsumenta i w jaki sposób może on interweniować.

Czym zajmuje się rzecznik praw konsumenta?

Instytucja rzecznika praw konsumenta istnieje w Polsce od 1999 roku, a jej funkcjonowanie reguluje ustawa z dnia 11 lutego 2021 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Do zadań rzecznika należy między innymi:

  • analiza sytuacji prawnej konsumenta,

  • poradnictwo i udzielanie informacji na temat przysługujących im praw w zakresie ochrony interesów konsumentów,

  • przygotowywanie pism procesowych,

  • reprezentowanie klientów przed przedsiębiorcami,

  • udzielanie przedsiębiorcom pouczeń w wymagających tego sytuacjach,

  • podejmowanie prób skłonienia przedsiębiorcy do polubownego rozwiązania sprawy,

  • wytaczanie powództw na rzecz konsumenta,

  • występowanie w imieniu klienta przed sądem, także w roli oskarżyciela publicznego.

Warto wiedzieć, że rzecznik praw konsumenta nie może przeprowadzać kontroli, nie ma uprawnień do orzekania w sprawach, nie nakłada kar ani nie wydaje zakazów czy nakazów. Co ważne, udzielane przez rzecznika porady są bezpłatne. Można się do niego zgłosić z wszelkimi wątpliwościami natury prawnej, kiedy uważamy, że naruszone zostały prawa konsumenta.

Z jakimi problemami można zgłaszać się do rzecznika praw konsumenta?

Do rzecznika praw konsumenta można się zgłaszać z takimi problemami jak:

  • nieuznanie reklamacji,

  • nienależyte wykonanie usługi,

  • nieuwzględnienie gwarancji,

  • niedozwolone postanowienia w umowach,

  • wprowadzenie konsumenta w błąd,

  • otrzymanie towaru niezgodnego z opisem.

Warto wspomnieć, że rzecznik praw konsumenta pomaga wyłącznie w sprawach indywidualnych, zbiorowymi interesami klientów zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak zgłosić sprawę do rzecznika praw konsumenta?

Wnoszone sprawy rejestrowane są jako wymagające udzielenia porady lub podjęcia interwencji. W drugim przypadku konieczne jest złożenie stosownego wniosku. Pismo do rzecznika praw konsumenta można wysłać pocztą tradycyjną, ale to nie jedyny możliwy sposób. Z rzecznikiem można skontaktować się także:

  • osobiście – na bezpośrednią konsultację należy się wcześniej umówić,

  • telefonicznie bądź drogą mailową – dane kontaktowe do miejscowego rzecznika można znaleźć przez wyszukiwarkę na stronie UOKIK.

Sprawy konsumenckie, czyli jakie?

Do rzecznika praw konsumenta nie ma sensu zgłaszać się ze sprawami dotyczącymi ochrony danych osobowych czy dóbr osobistych, prawami pacjentów Narodowego Funduszu Zdrowia, ochroną praw ubezpieczonych czy roszczeniami przedsiębiorców. Nie dostaniemy tam pomocy w tym zakresie, ponieważ rozwiązywanie takich kwestii nie należy do jego obowiązków. Sprawy konsumenckie to te dotyczące umów sprzedaży i umów o świadczenie usług np. naprawczych, telekomunikacyjnych, bankowych czy związanych z obrotem nieruchomościami.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.